Hamburg

De tweede stad van Duitsland op 4,5 uur rijden van Utrecht stond al jaren op mijn lijstje en nu ik mijn ‘sabbatical’ heb had ik ineens de kans om er van woensdag tot en met vrijdag heen te gaan. Hoewel Hamburg 100km landinwaarts ligt is het een grote havenstad. Het leuke was dat ik samen met een vriend was die de afgelopen jaren de mooiste kantoorgebouwen van Nederland ontwikkeld heeft en dat we er door deze gedeelde interesse in de gebouwde omgeving een soort studiereis van hebben gemaakt. Een studiereis met de nodige culinaire en alcoholische versnaperingen en een goed oog voor de zeer afwisselende demografie 🙂

Verblijf en fietsen in Hamburg

Het voordeel van een reisje naar Hamburg van woensdag tot vrijdag is dat de (toeristen)hotels de helft goedkoper zijn dan in het weekend. Reken in het weekend zeker op prijzen van 130 euro per nacht per kamer. Het nadeel van niet in het weekend naar Hamburg gaan is natuurlijk wel dat je de beroemde Fischmarkt op zondagochtend niet kan bezoeken, prima excuus om nog een keer terug te gaan! Wij zaten in het Urban Home Hotel in Wilhelmsburg onder het haven gebied aan de zuidoever van de Elbe. Een zeer multiculti-buurt met vooral goede Turkse restaurants. Vanwege het super mooie weer zijn wij eigenlijk de hele dag op pad geweest in het centrum van Hamburg en hebben we dus weinig van de directe omgeving van het hotel gezien. Omdat wij vrij ver van het centrum zaten hadden we vouwfietsen meegenomen, fietsen in Hamburg is sowieso een gouden tip! Er is een stadfietsenplan, StadtRad, voor 5 euro word je een jaar abonnee en het gebruik van de fietsen is de eerste 30 minuten gratis.

Omdat wij aan de zuidkant van de Elbe zaten hadden wij het plezier dat we door de St. Pauli-Elbtunnel naar het centrum van Hamburg fietsten. De Elbtunnel is al meer dan 100 jaar oud (opening in 1911). Het is een Einbahnsweg en de derde keer dat wij erdoor gingen hadden we tot onze grote verbazing daadwerkelijk een auto als tegenligger in de tunnel met een doorsnede van 6 meter. Als je van zuid naar noord gaat mag je officieel ook niet fietsen door de tunnel, wel steppen.

St. Pauli Landungsbrücken en stadstranden

Wanneer je weer boven komt met de prachtige ouderwetse of de moderne lift sta je ineens midden in het toeristische havengebied bij de St. Pauli Landungsbrücken, de vroegere passagiersterminal. Nu zijn de pontons volop in gebruik als snackbarretjes waar ze broodjes belegd met alle soorten vis verkopen, ook zijn er souvenirwinkels en terrasjes. De populairste en best uitziende Fischbrötchenbude is zeker Brücke 10. Op de verhoging van de pontons, boven de visbroodjeszaakjes, zijn barretjes met terras en bovenop de parkeergarage achter de pontons zitten een aantsl stadsstrandtenten. Midden april 2019 met gemiddeld 23 graden en volle zon was Dock 3, onze favoriete spot in Hamburg. Het grote pluspunt van deze Beachclub is dat naast de goede Weizen in de ligstoelen in het zand ook het eten hier heerlijk was. De Flammkuchen met verse zalm en tomaat, en ook de variant met geitenkaas en spinazie waren heerlijk! Voor de extra ‘gezondheid’ bij de Weizen hebben we ook de Buddha Bowl nog even geprobeerd, ook erg lekker.

Portugese wijk

Voor het avondeten gingen we eigenlijk op zoek naar een goed visrestaurant. Na wat onduidelijkheid over restaurants die Fischmarkt heten maar niet bij de Fischmarkt liggen, kwamen we uiteindelijk per ongeluk terecht in de Portugese wijk. Hier vind je in drie stratenblokken wel 30 Portugese en Spaanse/tapas restaurants. Na wat google-werk zijn wij bij Lusitano naar binnen gegaan. We hadden ons inmiddels al over de visrestaurantbehoefte heen gezet en hebben ons zonder spijt overgegeven aan de Portugese keuken. Als voorgerecht de Sopa de alho, heldere knoflooksoep met brood en ei. Deze smaakte precies zoals mijn moeder deze maakte na de (culinaire) pelgrimstocht naar Santiago de Compostela, heerlijk! Wel een aanrader om allemaal deze soep te nemen als je de rest van de avond nog met z’n allen op stap gaat.. Daarna hadden we gestoofd konijn en heerlijke lamskoteletten. Het restaurant is alles behalve chic maar het eten is echt en top Portugees, even schakelen in Hamburg maar ook heerlijk voor de afwisseling.

Nightlife: de Reeperbahn en skybars

En dan is het 22:00u en echt de hoogste tijd om eens met eigen ogen te zien wat die Reeperbahn nou eigenlijk is. Op naar St. Pauli, de buurt waar de beroemde voetbalclub vandaan komt (lees of kijk vooral ook J. Kessels the Novel voordat je naar Hamburg gaat). Onze eerste kennismaking met de Reeperbahn was in een rokerige kroeg met een slechte band waar een groep Deense mannen een vrijgezellenfeest opvoerde, zoals het hoort dus. Helaas was het bier hier niet te drinken dus tijd voor een cocktail! Op zoek naar een cocktailbar kwamen we uit bij het St. Pauli Klubhaus en daarin bevindt zich de Sommersalon met happy hour tot 0:00u, alle cocktails 6 euro. Jetzt geht’s los! Heerlijk dansen op de hits uit de 00’s en een photoboot, mijn guilty pleasures.

Rond 1:00u waren we wel een beetje uitgedanst en de cocktails begonnen ook hun werk te doen dus tijd voor de fiets naar huis. Op weg naar de Elbtunnel (die 24 uur per dag open is) kwamen we langs een Skylinebar die we aan het begin van de avond al hadden willen bezoeken, 20up in het Empire Riverside. Toch maar even de vouwfietsjes tegen de gevel parkeren en met de lift naar boven. Net op tijd voor de laatste ronde om 1:30u dus toch nog maar een cocktail. Een iets chiquere dit keer met een fantastisch uitzicht!

Het oude en het nieuwe Hamburg

Na een avondje stappen gelukkig nog een fietstochtje, de volgende dag voelden wij ons natuurlijk kiplekker 😉 Tijd voor wat cultuur en architectuur! Ook dat vind je in overvloed in Hamburg. De Elbphilharmonie is het beroemdste gebouw van Hamburg, niet alleen vanwege de buitensporige budgetoverschrijding bij de bouw met 550 miljoen euro. Je kan voor 2 euro een toegangsticket kopen voor een tijdslot om het plaza met rondom een balkon te bezoeken, dit is de toegangsverdieping voor de concertzalen. De concertzalen zelf zijn met dit ticket helaas niet te bezoeken. De vormen van de glazen wanden met draaideuren deden mij denken aan de Aalto vazen van Iittala, bizar om te bedenken wat een werk het moet zijn om dit allemaal zo uit te denken en te maken. En wat een geld dat kost.. de gebogen ramen in de bovenliggende verdiepingen kosten 20.000 euro per stuk.

De Elbphilharmonie ligt in het stadsdeel Hafencity, het moderne zakencentrum. Het leuke is dat dit vlak naast Speicherstadt met de oude bakstenen pakhuizen ligt. Uiteraard wilden ook wij hét beeld van Hamburg van het door een bakstenen pakhuis gespleten kanaal in het echt zien en dat lag mooi op de route naar de volgende bestemming: de Deichtorhallen. De Deichtorhallen zijn twee hallen met staal en glas constructies waarin zich een museum voor hedendaagse kunst en fotografie bevindt. Buiten de mooie ruimte waren de tentoonstellingen HYPER, over kunst in combinatie met de muziekindustrie, en de fototentoonstelling Generation Wealth van Lauren Greenfield ook zeker de moeite waard. Hier kan je zien wat de huidige tentoonstellingen zijn. Shotje cultuur en architectuur ook weer gehad, op naar de beachclub!

Culinair Hamburg

Ons plan om nog even te rusten voor we ons weer in het uitgaansleven stortten was gesneuveld in de Weizen en de zon maar het voornemen om nu toch echt een goed (vis)restaurant te vinden stond als een paal boven water. Met tips van neef Pieter op zak begonnen we te bellen om een tafel te reserveren, dat was natuurlijk erg naïef. Voor Salt&Silver, 100200 Kitchen en de Bullerei gaan we nog een keer terug naar Hamburg, met plezier! We hadden de buurt van de Fischmarkt nog niet gezien en valt toch te verwachten dat daar een visrestaurant is. Wij zijn terecht gekomen bij La Vela, naast de Fischmarkt, een Italiaans restaurant met een goed vismenu. Erg smakelijk maar qua prijs-kwaliteitverhouding geen uitblinker. Op mijn lijstje voor de volgende keer staat ook nog Hummer Pedersen, deze zat helaas ook vol.

Na een goed diner met top gezelschap en een goed gesprek werd het tijd voor het tweede deel van de Reeperbahn en een biertje in de Astra Brauerei. Ook hier kwamen we weer net op tijd voor de laatste ronde, dat is hier op donderdag al om 0:00u, en dat was wel jammer want wij hadden wel meer biertjes als de Inkasso IPA en Luden Lager willen proeven. De menukaart zag er ook prima uit voor een smakelijke stevige bodem voor een avondje Reeperbahn. Wij zijn nog even op zoek gegaan naar een Gin-Tonic en een currywurst maar die zijn er vast betere te vinden in Hamburg dan op de Reeperbahn.

Ontbijt in de zon aan het Alstermeer

Het plan voor de laatste ochtend voor vertrek was een picknick bij het Alstermeer maar toen wij ontdekten dat er ook terrasjes waren zijn we toch van het picknick idee afgestapt. De ambassadewijken rondom de Binnenalster en de Außenalster zijn alleen al een bezoekje waard, prachtige gebouwen aan brede lanen en mooie nieuwbouwprojecten met exclusieve appartementen. Aan de Binnenalster ligt ook de Hamburger Kunsthalle, wij hadden dit keer gekozen voor de Deichtorhallen maar wie weet voor de volgende keer. We hebben de auto geparkeerd bij de Sophienterrasse en zijn naar de Alster Cliff bij de veerbootsteiger gelopen voor een heerlijk ontbijt in de voor ons laatste Hamburgse zonnestralen. Een mooie afsluiter van een zeer geslaagd midden in de week weekendje weg!